Udang Tiruan dalam Cha Kuey Teow


Udang Tiruan dalam Char Kuey Teow. Baru-baru ni kita dikejutkan dengan Milo tiruan yang dijual di pasaran. Kemudia ada pula yang mendakwa telur tiruan juga turut dijual di sebuah pasaraya terkemuka. Kini, muncul pula udang tiruan yang masukkan di dalam hidangan Char Kuey Teow di Bayan Lepas.

Menurut seorang pelanggan, udang tiruan ini didakwa dijual di dua buah restoran Cina di Pekaka Sungai Dua dan di Kampung Jawa Bayan Lepas.

Pelanggan itu berkata, udang yang dimasukkan dalam char kuey teow itu kelihatan seperti udang sebenar. Akan tetapi udang itu tidak busuk atau rosak selepas dua hari dibiarkan pada suhu bilik. Tambah pelanggan itu lagi, bahan pewarna merah didapati luntur daripada udang itu.

Susah betul bila mula banyak bahan tiruan dijual dipasaran sekarang. Kesian pelanggan yang terpaksa keluarkan duit untuk membeli sesuatu yang disangkakan asli, tetapi ia sebenarnya palsu.

Peniaga tu pulak mengaut keuntungan berlipat kali ganda selepas mengeluarkan modal sedikit untuk membeli udang dan menjualnya dengan harga yang mahal.

Artikel sebelum ini: Nasi Goreng Ahmad Maslan


0 comments:

Post a Comment